TATİL ARKADAŞIM PROJESİ

TATİL ARKADAŞIM PROJESİ

21.12.2023 159

TATİL ARKADAŞIM PROJESİ

PROJENİN ADI: “Tatil Arkadaşım”

PROJENİN AMACI:

·         Çocuklarda sorumluluk bilincini geliştirmek ve bu bilincin oluşmasını desteklemek. Çocukların yapması gerekenlerin farkında olmasını, yaşına ve gelişim özelliklerine uygun olan görevlerin zamanında tamamlamasını ve yeteneklerini en iyi şekilde kullanarak yerine getirebilmesini, kendi davranışlarının sonuçlarını üstlenebilmesini sağlamak,

·         Kendi seçimlerini yapabilen, kendi kararlarını verebilen, yaptığı davranışların sonuçları ile ilgili sorumluluk alabilen, yüklendikleri görevleri yerine getirebilen, bağımsız hareket edebilen, kendi gereksinimlerini karşılarken çevresindeki kişilerin gereksinimlerini de dikkate alabilen, başkalarının haklarına saygı göstererek kendi haklarını savunabilen becerilere sahip bireyler yetiştirebilmek,

·         Çocukların, kendi yaptıkları özgün ürünlere değer vermelerini, korumalarını ve sanat eserlerinin değerini fark etmelerini sağlamak,

·         Çocukların herhangi bir yetişkin müdahalesi olmaksızın kendiliğinden bir hedef belirleyip işe başlamaları, kararlı bir biçimde hedefe ulaşmak için sebat göstermelerini, gerektiğinde yardım isteme davranışlarını geliştirmek,

·         Çocukların özgün-yaratıcı düşünme ve ifade edici dil becerilerini desteklemek,

·         Planlama yapma, çocukların yapacaklarını düşünmelerini, zihinlerinde canlandırmalarını, planladıklarına ilişkin organizasyon yapmalarını, amaçlarını sözel olarak ifade etmelerini sağlamak,

·         Çöp ve atıkların azaltılması gerektiğinin farkına varma, atıkların doğru şekilde ayrıştırılmasının önemi (kâğıt,metal,cam,pilgibi),atıkların tekrar kullanımı ve geri dönüşüme önem vermek, eşyaları özenli kullanma, bozulduğunda atmak yerine tamir etme, eşyaların hazırlanmasında harcanan zaman ve emeğe saygı duyma ve eşyanın kıymetini bilme davranışlarını geliştirmek,

·         Kaynakları daha az kullanma, doğal yaşamın bileşenlerine değer verme, canlıların yaşam haklarına saygı duyma ve gelişimi için çaba harcama (bitki ve ağaç dikimi gibi), koruma ve zarar vermeme (bitki/ hayvanların yaşam hakkına saygı duyma ve koruma, çevre kirliliği gibi) davranışlarının olası sonuçlarının farkına varma ve sorgulama, insan eylemlerinin sonuçları hakkında bilgi sahibi olma, tüketim kültürüne karşı gelme, üretim çabasını destekleme, kaynakları israf etmeden bilinçli kullanma davranışlarını geliştirmek,

YAŞ GRUBU: 5-6 Yaş Okulöncesi Grubu

KAZANIM VE GÖSTERGELERİ

BİLİŞSEL GELİŞİM

Kazanım 1:Nesneye/duruma/olaya yönelik dikkatini sürdürür.

Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken nesneye/duruma/olaya odaklanır.

Dikkat dağıtıcı uyaranlara rağmen etkinliğe yönelik dikkatini sürdürür.

Bir göreve/işe ara verdikten sonra yeniden odaklanır.

Yeniden odaklandığı işini tamamlar.

Kazanım2:Nesnelerin/varlıkların özelliklerini açıklar.
Göstergeleri: Nesnelerin/varlıkların adını söyler.

Nesneleri/varlıkları inceler.

Nesnelerin/varlıkların fiziksel özelliklerini betimler.

Nesnelerin/varlıkların işlevsel özelliklerini betimler.

Kazanım 14: Zamanla ilgili kavramları günlük yaşamdaki olaylarla ilişkili olarak kullanır.

Göstergeler: İşi/görevi kendisine verilen zaman aralığında tamamlamaya çalışır.

Kazanım 18: Etkinliğe/göreve ilişkin görsel/sözel yönergeleri yerine getirir.

Göstergeler: Verilen birden fazla yönergeyi hatırlar.

Model olunduğunda yönergeye/yönergelere uygun davranır.

Etkinlik sırasında yapılması gerekenleri hatırlar.

Yapılışı gösterilmeyen görsel/sözel yönergeleri uygular.

Kazanım 19: Bir etkinliği/görevi tamamlamak için çaba gösterir.

Göstergeler: Kendi başına bir etkinliğe/göreve başlar.

Bir etkinliği/görevi tamamlanana kadar devam ettirir.

İki veya daha fazla aşamadan oluşan etkinliği/görevi tamamlar.

Zorlandığı etkinliği/görevi bir süre sonra yeniden dener.

Kazanım 22: Bir hedefe ulaşmak için planlama yapar.

Göstergeler: Kendine bir hedef belirler.

Hedefini gerçekleştirme motivasyonunu açıklar.

Hedefe ulaşmak için gerekli aşamaları ifade eder.

Hedefe yönelik harekete geçer.

Hedefe yönelik davranışın aşamalarını devam ettirir.

Hedefe yönelik davranışları gerektiğinde değiştirir.

Hedefe yönelik karmaşık görevleri yerine getirmek için gerekli düzenlemeleri yapar.

Kazanım 23: Seçenekler arasında karar verir.

Göstergeler: Seçenekleri belirler.

Seçeneklerin olumlu/olumsuz yönlerini sorgular.

Seçenekler arasında tercih yapar.

Tercih ettiği seçeneği/kararı uygular.

Kararının sonuçlarına göre yeni seçenekler geliştirir

Kazanım 27: Üst bilişsel becerileri değerlendirir.

Göstergeler: Üst bilişsel bir görevi yerine getireni gözlemler.

Üst bilişsel bir göreve ilişkin işlem basamaklarını sıralar.

Üst bilişsel görevi başarmak için kullandığı stratejileri açıklar.

Üst bilişsel görev hakkında yorum yapar.

DİL GELİŞİMİ

Kazanım 8: Görsel materyalleri kullanarak özgün ürünler oluşturur.

Göstergeler: Görsel materyalleri inceler.

Görsel materyalleri açıklar.

Görsel materyalleri birbiriyle/yaşamla ilişkilendirir.

Görsel materyallerde anlatılanları oluş sırasına göre sıralar.

Görsel materyallerle ilgili sorulara yanıt verir.

Görsel materyallerle ilgili sorular sorar.

Görsel materyallerin içeriğini yorumlar.

Görsel materyaller aracılığıyla farklı kompozisyonlar oluşturur.

Kazanım 10: Sözel olarak özgün ürünler oluşturur.

Göstergeler: Olay örgüsünü/şiiri/öyküyü dinlemeden önce başlık üretir.

Cümlenin/olay örgüsünün/öykünün sonucunu tahmin eder.

Cümle/olay örgüsü/öykü̈/şiir/bilmece/tekerlemeleri tamamlar.

Cümle/olay örgüsü/bilmece/şiir/tekerleme ya da özgün bir öykü oluşturur.

Olay örgüsünü/şiiri/öyküyü dinledikten sonra başlık üretir.

Kazanım 13: Yazı yazma öncesi becerileri gösterir.

Göstergeler:Yazı ve çizimin bir arada olduğu ürünler oluşturur.

Duygu ve düşüncelerini yetişkine yazdırır.

Fiziksel Gelişim ve Sağlık

Kazanım 9: Özgün çizimler yaparak kompozisyon oluşturur.

Göstergeler: Kontrollü karalamalar yapar.

Farklı materyaller kullanarak çizim yapar.

Çeşitli figürler/temel figürler çizer.

Özgün çizimler yapar.

Belirli çizimlerde kendine özgü imgeler kullanır.

Figürlerinde ayrıntı kullanır.

Anlam bütünlüğü olan bir resim çizer

SOSYAL DUYGUSAL GELİŞİM VE DEĞERLER

Kazanım 2: Duygularını ifade eder.

Göstergeler:Duygularını sözel olarak ifade eder.

Duygularını farklı yollarla ifade eder

Kazanım 3: Kendine güvenir.

Göstergeler: Bilgilerini/becerilerini/başarılarını/hayallerini paylaşır.

Grup önünde kendini ifade eder.

Kazanım 4: Bir işi/görevi başarmak için kararlılık gösterir.

Göstergeler: Verilen işi/görevi başarabileceğini söyler.

Sorumluluk almaya istekli olduğunu gösterir.

Kendiliğinden bir işe başlamaya istekli olduğunu gösterir.

Bir iş/görev sırasında yönlendirme olmadan bilgilerini/becerilerini kullanır.

Yaptığı işe kendini verir.

Görevini sürdürmekten keyif alır.

Başladığı işi sürdürmek için sebat gösterir.

Başarmak için sebat gösterir.

İşini/görevini tamamladığında kendisiyle gurur duyduğunu ifade eder.

Kazanım 11: Gereksinim duyduğunda yardım ister.

Göstergeler: Yardım talep etmeden önce bir görevi bağımsız yapmayı dener.

Yardıma gereksinim duyduğu durumları belirtir.

Gereksinim duyduğu desteği tanımlar.

Destek alabileceği kişileri belirtir.

İş birliği gerektiren işlerde sunulan yardımı kabul eder.

Gerektiğinde yardım talebinde bulunur.

Kazanım 16: Sürdürülebilir yaşam için gerekli olan varlıkları korumayı alışkanlık hâline getirir.

Göstergeler: Canlı varlıklara saygı gösterir.

Canlı varlıkları korur. 

Sürdürülebilir yaşam için gerekli olan kaynakları verimli kullanır.

Sürdürülebilir yaşam için gerekli olan kaynakları korur.

Kazanım 17: Geri dönüşüm/tekrar kullanma davranışlarını alışkanlık hâline getirir.

Göstergeler: Materyallerin tekrar kullanılabileceği durumlara örnek verir.

Geri dönüştürülebilen/dönüştürülemeyen materyallere örnek verir.

Geri dönüşümün/tekrar kullanmanın önemini açıklar.

Tekrar kullanılabilecek materyaller ile özgün ürünler oluşturur.

Geri dönüşüm/tekrar kullanma ile ilgili etkinliklere gönüllü katılır.

Kazanım 19: Sosyal davranışlarının sonuçlarını sorgular.

Göstergeler: Sosyal davranışları ile bu davranışlarının sonuçlarını ilişkilendirir.

Sorumluluklarını yerine getiremediğinde olası sonuçları açıklar.

Davranışlarının sonuçlarını kabul eder.

Davranışlarının sonuçlarını gözden geçirir.

Yeni davranış seçenekleri üretir.

 

PROJENİN UYGULANIŞI:

Sorumluluk, erken çocukluk döneminden itibaren çocukların; yaşına, cinsiyetine ve gelişim düzeyine uygun olarak görevlerini yerine getirmesidir. Sorumluluk bilinci, aşamalı olarak zamana yayılıp gelişen bir beceridir. Çocukların bir anda sorumluluk sahibi bireyler olması beklenmemeli sorumluluk duygusunun bireysel özellikler tarafından belirlenen süreç içerisinde öğrenilen ve geliştirilen bir beceri olduğu unutulmamalıdır.  

           Hayat ile ilgili öğrenilen tüm diğer beceriler gibi, sorumluluk sahibi olmak için de tekrar tekrar aynı davranışta bulunmak gerekir. Sorumluluk duygusunu geliştirmek için anne-babanın; yaşına, cinsiyetine ve bireysel özelliklerine uygun görevleri çocuğun yapmasına imkân tanıması, kazanmak istenilen davranışlar için ortam hazırlaması, model oluşturması ve çocuğun gösterdiği olumlu davranışları pekiştirmesi gerekir.

Sorumluluk sahibi olan çocukların özgüveni yükselmekle birlikte problem çözme becerisi de gelişmektedir. Aynı zamanda çocuklar sorumluluklarını yerine getirdikçe başarma duygusunu tattığından kendilerini daha iyi hissedecektir.

Çocuklarda sorumluluk bilincini geliştirmek ve geri dönüşümün önemini vurgulamak ve bu bilincin oluşmasını desteklemek amacıyla Beşbinevler Şehit Hayati Kocakaya Anaokulu olarak;

 

2021-2022 Eğitim-Öğretim yılı ara tatilinde; öğrencilerimize öğretmenlerinin kılavuzluğunda artık materyallerden yapılmış (robot, kardan adam, değnek adam vs gibi) “Tatil Arkadaşları” hazırlandı. Hazırlanan tatil arkadaşları öğrencilerimizin evlerinde misafir edildi, birlikte fotoğraflar çekinildi, alışveriş merkezi ya da park gibi oyun alanlarına giderken öğrencilerimizin yanlarında getirildi. Ayrıca aileleriyle öğrencilerimizin tatil arkadaşları ile ilgili duygu ve düşüncelerinin yer aldığı bir günlük tutulması istendi. Tüm bu etkinliklerden öğrencilerimizin ve ailelerinin oldukça memnun olduğu geri dönüt olarak öğretmenlerimize ve okul idaresine iletildi.

 

2022-2023 Eğitim-Öğretim yılı ara tatilinde; öğrencilerimize karne hediyesi olarak balık hediye edildi ve aileleriyle birlikte öğretmenleri rehberliğinde artık materyaller kullanarak (kumaş, eva, karton, çorap, eldiven, pul, boncuk vb. gibi) bir balık tasarlayıp yapmaları, okul açıldığında da haftanın üç günü (pazartesi, çarşamba ve cuma) okula getirip eve götürmeleri istendi. Ayrıca balıklarıyla ilgili bir hikâye yazmaları ve resmini çizmeleri istendi. Tasarlanan balıklar okulumuzda misafir edilip, aileleriyle birlikte balıkları ile ilgili yazdıkları hikayeler de sınıflarda okunarak, öğrencilerimizin duygu ve düşüncelerinin paylaşılması desteklendi.

 

2023-2024 Eğitim-Öğretim yılı ara tatilinde; öğrencilerimizde sorumluluk bilincini geliştirmeyi desteklemek için öğrencilerimize sukulent çiçekler hediye edilerek, tatilde belirli aralıklarla yeteri kadar su verilmesi ve bakımlarının yapılması istendi. Yine artık materyaller kullanılarak bir çiçek tasarlayıp yapmaları, okul açıldığında da okula getirmeleri istendi. Ayrıca çiçekleriyle ilgili bir hikâye yazmaları ve resmini çizmeleri istendi. Tasarlanan çiçekler okulumuzda masal ağacının altında sergilendi. Aileleriyle birlikte çiçekleri ile ilgili yazdıkları hikayeler “Masal Ağacı”na asılarak her gün okundu.

 Çocuklarımızın gelişimine katkı sağlamak amacıyla okulumuzda üç (3) yıldır gelenekselleşerek uygulanan “Tatil Arkadaşım Projesi”yle ebeveynler aile katılımı çalışmaları ve etkinlikleri yoluyla eğitim-öğretim sürecine dahil edilmiştir. Aileler ile iş birliği içerisinde yürütülerek gerçekleştirilen çalışmaların eğitim-öğretim sürecinde belirlediğimiz amaçlara ulaşmada daha etkili olduğunu düşünmekteyiz. Ailelerin okulda gerçekleştirilen eğitim-öğretim sürecini evde desteklemeleri adına yaptıkları çalışmalar sayesinde kalıcı bilgiler ve olumlu davranışlar elde edilmesi amaçlanmaktadır.

 

22-01-2024

21-12-202321-12-202321-12-202321-12-202321-12-202321-12-202321-12-202321-12-202321-12-2023