DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ KAPSAMINDA OKULUMUZDA YAPILAN ETKİNLİKLER

DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ KAPSAMINDA OKULUMUZDA YAPILAN ETKİNLİKLER

21.02.2024 95

PROJENİN ADI      : Dilimizin Zenginlikleri Projesi

PROJENİN AMACI : Öğrencilerin, dilimizin zenginliklerini tanımasını, kültür taşıyıcısı olan sözcüklerimizle buluşmasını, buna bağlı olarak dili iyi kullanmasını, yeni duydukları kelimelerin anlamını sormasına ve cümle içinde kullanmasına teşvik etmeyi, kelime dağarcığını ve düşünce dünyasının gelişimini sağlamaktır.

YAŞ GRUBU: 5-6 Yaş Okulöncesi Grubu

KAZANIM VE GÖSTERGELERİ

Kazanım        : Sözcük dağarcığını geliştirir.

Göstergeleri : Dinlediklerinde yeni olan sözcükleri fark eder ve sözcüklerin anlamlarını sorar.
                         .Sözcükleri hatırlar ve sözcüklerin anlamını söyler.
                         .Yeni öğrendiği sözcükleri anlamlarına uygun olarak kullanır.

Kazanım       : Dinledikleri / izlediklerinin anlamını kavrar.
Göstergeleri : Sözel yönergeleri yerine getirir.
                       .Dinledikleri/izlediklerini açıklar.
                       .Dinledikleri/izledikleri hakkında yorum yapar.

                       . Sesbilgisi farkındalığı gösterir.
 Göstergeleri: Sözcüklerin başlangıç seslerini söyler.
                        .Sözcüklerin sonunda yer alan sesleri söyler.
                        .Aynı sesle başlayan sözcükler üretir.
                        .Aynı sesle biten sözcükler üretir.

Kazanım        : Görsel materyalleri okur.
Göstergeleri : Görsel materyalleri inceler.
                       .Görsel materyalleri açıklar.
                       .Görsel materyallerle ilgili sorular sorar.
                       .Görsel materyallerle ilgili sorulara cevap verir.
                       .Görsel materyalleri kullanarak olay, öykü gibi kompozisyonlar oluşturur.

 

21-02-2024PROJENİN UYGULANIŞI:  Milli Eğitim Bakanımız Yusuf TEKİN’ in başlatmış olduğu “Dilimizin Zenginlikleri Projesi” kapsamında okulumuz Okulöncesi zümre öğretmenleriyle bir toplantı düzenlenerek proje kapsamında öğretilmek istenen kelimeler seçildi.  Okulun ara koridoruna seçilen kelimeler zarflara konularak “ 100 Güne 100 Kelime” panosu hazırlandı. Daha sonra her öğretmen kendisine düşen kelimelerle ilgili görselleri hazırlayarak panoya asılan zarfların içine koydu. Her gün güne başlama zamanında dilimizin zenginlikleri şarkısı ile tüm çocukların pano önüne toplanması sağlandı. Panodan sıradaki zarf açılarak içinden çıkan kelimenin görseli gösterildi ve anlamı okundu. Okunan kelimeyi daha önce duyup duymadıkları soruldu. Bu kelimeler öğretilirken farklı yöntem ve teknikler (gösterip-yaptırma, deney, drama, parmak oyunu, şarkı ve etkileşimli kitap okuma) kullanıldı.

Proje kapsamında okulda çeşitli etkinlikler düzenlendi. Yapılan etkinliklerden bazıları şöyledir;

21-02-2024Öğretmenlerimizden Rabia UĞUR ULUSOY, Bahar YAPICI, Emine SÜREN “Dilimizin Zenginlikleri” projesi kapsamında etkileşimli kitap okuma çalışmaları gerçekleştirdi. Etkileşimli okuma yöntemi ile okunacak kitaplar belirlenerek günlük eğitim akışlarında kullanıldı. Okunan kitaplardaki bilinmeyen kelimeler belirlenerek günlük eğitim akışları planlandı. Haftanın kelimesi uygulamasıyla etkinlikler desteklendi. Bu sayede çocukların yeni kelimeler öğrenerek sözcük dağarcıklarının genişlemesine fırsat sunuldu. Dil ediniminin önemli bir kısmını oluşturan 0-6 yaş arası dönemdeki çocukların yeni kelimeler öğrenmesine, öğrenirken araştırmasına, sorular sormasına, kendini rahatça ifade etmesine imkan tanıyan bu proje sonunda çocukların araştırma dürtüsü harekete geçirilerek kelime hazinelerinin genişlemesine fırsat sunulmuş oldu.

Öğretmenlerimizden Tülay ÖZKAN öğrettiği kelimelerle ilgili gerçek yaşamda kullanılan materyaller göstererek, deney yaparak, oyun oynatarak etkili bir pekiştirme sağladı.

Yapılan etkinlik örneklerimiz şu şekildedir;

21-02-2024Kalbur: Okula kalbur getirilerek tanıtıldı. Ne işe yaradığı ile bilgi verildi. Kalburun etrafına ipler takılarak 5 çocuk bu iplerden tuttu ve kalburu sallamaya başladı. İçine atılan toplar öğrendiğimiz kelimeler oldu sözcük kalburunun içine diğer çocuklar tarafından atıldı.

Yakamoz: Deney ile pekiştirildi. Kavanoz içine su konuldu. Kavanozdaki su benim denizim. Yakamoz nereden olur? (denizde) Deniz ne renk olur? (Mavi) Ama benim denizim berrak. Şimdi hokus pokus yapıyoruz ve kavanozu sallıyoruz, kavanozdaki su maviye dönüştü. Işıklar kapatıldı ve altına ışık tutuldu. Simler tıpkı yakamoz gibi ışıl ışıl gözüktü.

Pişi: Pişi yapılarak çocuklarla birlikte yendi. Tekerleme ve oyun ile pekiştirildi.

Ayşe Teyze pişi yapar      

Başında bülbül öter

O bülbül benim olsa

İki kardeşim olsa

21-02-2024Biri Aliş biri Veliş

Hop çikolata çikolata

Akşam yedim salata

Salatanın yarısı yumurtanın sarısı

(Ayaklar açılıp kapanır: Öğretmen açık dediğinde ayakları kapalı olanlar yanar)

Şerbet : Kandil günü çocuklara demirhindi şerbeti yapılıp dağıtıldı.

Bohça : Bohça getirildi. Beraber incelendi. Oyun ve tekerleme ile pekiştirildi.

“Taktım bohçamı koluma çıktım okul yoluna”

“Güzel çocukları görünce dalıverdim oyuna” tekerlemesi ile sözcük bohçası oyunu anlatıldı. Sözcük bohçamın içine çeşitli nesneler koydum. Şimdigözlerinizi bağlayıp içinden bir nesne seçip görmeden bu nesneyi bilmeye çalışacaksınız diye oyun oynatıldı.

Boza: Çocuklara boza getirilip dağıtıldı. İlk defa bozanın tadına bakan çocuklar vardı. Bazılarının hoşuna gitti bazıları ise sevmedi.

Daha sonraki süreçte öğrettiği kelimeleri bu şekilde çeşitli ekinkilerle destekledi.

21-02-2024Öğretmenlerimizden Semra GÜMÜŞ kelimelerinin öğretiminde tekerlemeler, şarkılar ve materyallerle destekleyerek kalıcı bir öğrenme sağladı.

Öğretmenimiz gerçek yaşamda kullanılan eşyalardan (kukuleta, sini , bakraç, baret, nal, gaz lambası vb.)  örnekler getirerek incelemelerini sağladı. Bu eşyaların nerelerde kullanıldığı ile ilgi açık uçlu sorular sorularak beyin fırtınası yapmalarını destekledi. Kukuleta” ile ilgili açılan Onur Erol’un şarkısı ile çocuklar dans ederek eğlenceli vakit geçirdiler.

Öğretmenlerimizden Sevim AY ÇAYLI öğrettiği kelimelerde gerçek oyuncak ve materyaller kullanarak çocukların dikkatini çekme ve kolayca öğrenmelerini sağladı.

Okula getirilen topaçla çocukların arasında en çok çevirebilme yarışması yapıldı. İstekleri doğrultusunda tekrarlandı.

 “100 Güne 100 Kelime” süresi tamamlanana kadar projemiz çeşitli ve yaratıcı aktivitelerle devam edecektir. Güncellenen etkinliklerimiz kurumsal web sitemizde yayınlanacaktır.